Lekker in je vel is gezond

Naar mijn idee ben je gezond als je lekker in je vel zit. Als je bijvoorbeeld het prikkelbare darmsyndroom (PDS) of reuma hebt, maar er (even) geen last van hebt, dan ben je gezond. Of als je een andere klacht of ziekte hebt, maar je nú op een terrasje zit met een goede vriend(in), genietend van een kopje koffie of thee. 

Je gezond voelen houdt wel meer dan geen last hebben van klachten of ziektes. Gezond voelen houdt in dat je ontspannen in het leven staat en ontdekt wat je inspireert. Gezond zijn is een geïnspireerd leven hebben, zingeving en voldoening ervaren, waarbij je werk, woon- en leefsituatie aansluiten. 

De eerste stap naar gezonder worden is de stress in ons leven verminderen. We zijn de stress in ons leven vaak gewend. Herken je het dat je ‘to do-lijstje’ nooit leeg is? Of dat er altijd weer iemand is over wie je jezelf zorgen kunt maken? Of dat je jezelf steeds weer zorgen maakt of je wel genoeg inkomsten hebt? Of dat je jezelf buitengesloten voelt van een groep waar je graag bij wilt horen?

Er zijn zo allerlei stressbronnen in ons leven die we vaak gewoon zijn geworden, maar ons stiekem veel energie kunnen kosten. Stress kunnen we relativeren, maar dit werkt meestal niet blijvend. Je kunt ook hard gaan werken om het op te lossen, je kop in het zand steken of op de bank gaan hangen (de zgn. fight- flight- freeze-reactie). Dit werkt ook niet blijvend, omdat er steeds weer nieuwe stressbronnen zullen ontstaan. Je wordt een ratje in zijn eigen rad, steeds weer opnieuw op dezelfde manieren je stress oplossend.

Er is ook een manier die blijvend helpt. Hiervoor dien je jouw gewoontegedrag te veranderen om met de stress in je leven om te gaan. Als je jouw houding naar de stress leert te veranderen, blijf je meer ontspannen in de situatie die je eerder stress gaf. Dit noem ik Duurzaam Gezonder worden.

Als we ons op deze manier gezonder (lees: meer ontspannen) gaan voelen, komt er energie vrij. Ons immuunsysteem kan zich dan volledig richten op het gezond maken of houden van ons in plaats van op het verwerken van stressimpulsen. Het kan bijvoorbeeld dieper liggende klachten en ziektes oplossen. Dit zijn immers allemáál stressbronnen.

Elk stapje minder stress is een stapje naar meer gezondheid. Om een stap te kunnen zetten is het wel handig te weten wat je precies stress geeft.

In mijn praktijk kan ik meten wat jou op dit moment (fysieke en/of mentaal-emotionele) stress bezorgt. Hierbij verminderen we de stress zoals je een ui ontdoet van zijn schillen: stap voor stap. De aanpak is persoonlijk omdat elk leven (elke ui) anders is opgebouwd. De stress verminderen we samen door gesprekken, opstellingen, visualisaties en kruidensupplementen. 

Zie voor voorbeelden elders op deze site. Lees de ervaringen van anderen voor de mogelijke positieve impact op jouw leven.

Contact

  •   

Agenda's

Welke evenementen lopen er bij lanke? Schrijf je in voor een of meerdere evenementen.